Friedrich Nietzsche CV

FİLOZOF, YAZAR, ŞAİR, BESTEKAR  (1844 - 1900)
Dünyaca ünlü Alman fizof ve yazar olan Nietzsche din, ahlak, bilim ve felsefe alanındaki aforizma ve meteforlarıyla meşhurdur. "Bengi Dönüş" ve "Üstün İnsan" bunların en ünlüleridir.

İsim Soyisim : Friedrich Wilhelm Nietzsche
Adresi : Röcken, Lützen, Almanya
Doğum Tarihi : 15 Ekim 1844
Doğum Yeri : Röcken, Almanya
Ölüm Tarihi : 25 Ağustos 1900
Ölüm Yeri : Weimar, Almanya
  • EĞİTİM
    KURUM KURUM YERİ, TARİH
    Domgymnasium
    Naumburg, Almanya (1854 - 1858)
    Nietzsche ilkokulu Almanya'nın Naumburg bölgesindeki Domgymnasium'da okumuştur.
    Schulpfort
    Bad Kösen, Almanya (1858 - 1864)
    Müzik ve dil alanındaki özel yeteneklerinden dolayı uluslararası bu okula kabul edilen Nietzsche, bu okulda şiirler ve besteler üzerine çalışma fırsatı bulmuştur.
    Bonn Üniversitesi
    Bonn, Almanya b
    Burada teoloji ve klasik filoloji alanında çalışmalara başlamıştır. Fakat bir sömestr sonra teolojik çalışmalarını durdurmuş ve inancını kaybetmiştir.
    Leipzig Üniversitesi
    Leipzig, Almanya (1865 - 1867)
    Nietzsche, filolojik çalışmalarını burada artırmıştır. Bunun yanında dil bilimi ve tarih alanlarında çalışmalarını sürdürmüştür.
  • MESLEKİ TECRÜBELERİ
    MESLEK ÇALIŞTIĞI KURUM, YER, TARİH
    Asker
    Prusya Ağır Silah Bölüğü, Prusya Krallığı (1867 - 1868)
    Nietzsche, gönüllü olarak askeri göreve katılmış fakat geçirdiği kaza sebebiyle askerliği bırakmak durumunda kalmıştır.
    Akademisyen
    Basel Üniversitesi, İsviçre (1869 - 1878)
    Doktorasını bile tamamlamamış olmasına rağmen Basel Üniversitesi'nden profesörlük teklifi almıştır. Burada Klasik Filoloji profesörü olarak görev yapmıştır. Tarihin en genç klasik filoloji profesörü ünvanını kazanmıştır. Basel'e taşınmadan önce Prusya vatandaşlığından çıkmış ve resmi şekilde devletsiz olarak yaşamaya başlamıştır.
    Bağımsız Filozof
    İtalya, Almanya, Fransa (1879 - 1888)
    Bu dönemde bağımsız bir filozof olarak farklı ülkelerde yaşamış ve önemli eserlerini hazırlamıştır.
  • ESERLERİ
    Eser Adı Eserin Türü Tarihi
    Homeros ve Klasik Dilbilimi Söylev 1869
    The Birth of Tragedy (Trajedinin Doğuşu) Kitap 1872
    Human, All Too Human (İnsanca, Pek İnsanca) Kitap 1878
    David Strauss: İtirafçı ve Yazar Deneme 1873
    Yunanların Trajik Çağında Felsefe Kitap 1873
    Tarihin Yararı ve Yararsızlığı Üzerine Deneme 1874
    Eğitimci Olarak Schopenhauer Deneme 1874
    Richard Wagner Beyrut'ta Deneme 1876
    Gezgin ve Gölgesi Kitap 1879
    Tan Kızıllığı Kitap 1881
    Şen Bilim Kitap 1882
    Böyle buyurdu Zerdüşt Kitap 1883 - 1885
    İyinin ve Kötünün Ötesinde Kitap 1886
    Ahlakın Soykütüğü Üzerine Polemik 1887
    The case of Wagner (Wagner Olayı) Kitap 1888
    Twiight of idols (Putların Alacakaranlığı) Kitap 1888
    The Antichrist (Anarşist) Kitap 1888
    Ecce Homo Kitap 1888
    Nietzsche Wagner'e Karşı Kitap 1888
    Gücün İradesi Kitap 1888
  • GÖRÜŞLERİ
    Görüşün Adı
    Üstün İnsan
    Normal insan sadece maddi tatminkarlıklar peşinde koşar. Üstün insan eylemleri uğruna hayatını feda etmeye hazırdır. Üstün insan iyinin ve kötünün ötesinde durur.
    "İnsan bir iptir ki hayvanla üstün insan arasına gerilmiştir. Uçurumun üstünde bir ip. Tehlikeli bir geçiş, tehlikeli bir yolculuk, tehlikeli bir geriye bakış, tehlikeli bir ürperiş ve duraksayış." (Nietzsche Böyle Buyurdu Zerdüşt, sf13)
    "Çünkü insanlar eşit değildirler. Gerçek budur. Ve benim istediğim şeyi onlar istemezler." (Friedrich Nietzsche, Böyle Buyurdu Zerdüşt, Sf:121)
    "Ey üstün insanlar, içten adamlar, açık kalpliler; güvensiz olun! Derinliklerinizi gizli tutun; çünkü bugün halk tabakasının günüdür." (Nietzsche, Böyle Buyurdu Zerdüşt, Sf:271)
    Tanrı Öldü
    "Tanrı öldü. Tanrıdan geriye bir ölü kaldı. Ve onu öldüren biziz. Hala gölgesi beliriyor uzaklarda. Kendimizi nasıl avutacağız, biz katillerin katilleri? Neydi bıçaklarımızın altında ölümüne kan döken, dünyanın sahip olmuş olduğu bu en kutsal ve en kudretli şey: bu kanı kim silecek üzerimizden? Hangi su var bizi temizleyecek? Hangi teselli şölenlerini, hangi kutsal oyunları icat etmek zorunda kalacağız? Fazla büyük değil mi bize bu davanın yüceliği? Buna layık olmak için birer tanrıya dönüşmeli değil miyiz?" (Nietzsche, Şen Bilim, Kısım 125)
    Bengi Dönüş
    "Dünyada ebedi bir döngü vardır. Bugün yaşanmış olaylar geçmişte de yaşanmıştır gelecekte de yaşanacaktır ve bu döngü en nihayetinde insana en üstün yaşama gücünü verecek, acıyla tecrübesini artıracak ve üstün insanı yaratacaktır."
    Yaşadığın ve yaşamakta olduğun bu hayatı, yeniden ve sayısız kere daha yaşamak zorunda kalacaksın; içinde yeni hiçbir şey olmayacak: Yaşamındaki her acı, her sevinç, her bir düşünce ve her bir soluk", tarif edilemeyecek kadar küçük ya da büyük her şey, arka arkaya ve aynı sırayla, sana dönecek Ağaçların arasından süzülen şu alacakaranlık ve şu örümcek bile, şu an ve ben kendim bile. Varoluşun sonsuz kum saati, içinde toz lekesi olan sen ile, yeniden ve yeniden baş aşağı çevrilecek! (Nietzsche, 1882, Şen Bilim, En Ağır Yük çev: Mete Avcı Metheus)
    Hristiyanlık ve Deccal
    "Hristiyanlığa düşmanız, nefretle bakıyoruz, tüm romantizm ve anavatana tapınma biçimlerine de…" (Friedrich Nietzsche, Tan Kızıllığı, Önsöz)
    "Zayıf ve hasta yapılı olanlar yok olmalıdırlar. Bu, bizim insan sevgimizin ilk kuralıdır. Onlara bu konuda yardım edilmelidir. Bir günahtan daha zararlı ne olabilir? Zayıf ve hasta yapılı olanlar için bir anlayış: Hristiyanlık!" (Friedrich Wilhelm Nietzsche, Deccal der Antichrist)
    "Hristiyanlık gibi gerçeklikle ilişkisi olmayan, gerçeklik gelir gelmez uzaklaşmak zorunda olan bir din, doğal olarak dünya hikmetinin, yani bilimin düşmanı olacaktır." (Friedrich Wilhelm Nietzsche, Deccal der Antichrist, Aforizma: 47)
    "Hristiyanlık, eski kültürün mirasını bizden çaldı. Sonra da bizi, İslam kültürünün mirasından yoksun bıraktı. Temelde bize, Grek ve Roma'dan daha yakın olan ve doğrudan duyu ve zevkimize hitap eden İspanya'nın muhteşem Magribi kültürü ayaklar altında çiğnendi. Neden? Çünkü soyluydu, çünkü kökenlerini insanca içgüdülerden alıyordu..."(Friedrich Wilhelm Nietzsche, Deccal der Antichrist, Aforizma: 60)
    Apollon ve Dionysos
    "Mantıksal bir çıkarsamayla, ama sezginin anında oluşan keskinliğiyle, sanatın sürekli gelişiminin Apolloncu ve Dionysoscu bir ikiliğe bağlı olduğunu anladığımızda estetik bilimi için çok şey yapmış oluruz: Yaradılışın, bazen araya giren uzlaşmalara rağmen sürekli çatışan cinsiyet ikiliğine bağlı olması gibi..." (Friedrich Wilhelm Nietzshce, Tragedya'nın Doğuşu)
    "Özet olarak, diyalektik, "ayak takımının bir intikam alma yöntemi", "çaresiz insanların seçtiği bir Yahudi yöntemi", "insanın gücünü kendince teşhir edip gösteriş yapması" ve bu yolla karşı tarafın iddiasını kurnazca ve hileyle yere vurma isteğidir." (Friedrich Wilhelm Nietzsche, Putların Alacakaranlığı-Sokrates Problemi, böl. 5-6-7)
    "En tuhaf ve zor sorunlarında bile yaşama "Evet" diyebilmek, en yüksek tiplerin kurban edilmesinde bile, kendi tükenmezliğinden sevinç duyan yaşam istemi "Dionysosça" dediğim şey işte bu." (Friedrich Nietzsche, Ecce Homo, Tragedya'nın Doğuşu bölümü, Sf:3)
  • NİYET MEKTUBU
    "İnsan dostunu düşmanından daha zor affediyor."
    "İki temel sorunu var insanlığın: Adaletsizlik - anlamsızlık.
    Birine karşı hukuku bulduk, diğerine karşı da sanatı.
    Ancak insanlar hukuka ulaşamadı, sanat da insanlara."
    "İyi olan nedir? Kudret hissini, kudret iradesini, insanın içindeki kudreti yükselten her şey! Kötü olan nedir? Zaaftan çıkan her şey!"
    "Başarının sonu yalnızlıktır."
    Ahlaksal olay yoktur, yalnızca olayların ahlaksal yorumu vardır.
    Beni öldürmeyen acı güçlendirir.
    Bu dâhil bütün genellemeler yanlıştır.
    İnsanoğlu hayatta o kadar acı çeker ki, canlılar arasında yalnız o, gülmeyi icat etmek zorunda kalmıştır.

Tarihiolaylar.com internet sitesinde bulunan bütün içerikler Tarihi Olaylar editörleri tarafından hazırlanmaktadır. İzin alınmadan ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.

Copyright 2024 - Tüm Hakları Saklıdır.